Dowiedz się od specjalistów jak kupić i sprzedać mieszkanie!

Czym jest Home Staging?

17 listopada 2015

Właściciele przeznaczający swoje nieruchomości na sprzedaż bardzo często mają problem z wytworzeniem odpowiedniego klimatu, który ułatwia sprzedaż. Bardzo często pozwalają oglądać domy czy mieszkania w stanie, który pozostawia wiele do życzenia: bałagan, kurz, brudne okna, zabrudzone dywany, poplamione ściany, porozrzucane zabawki, natłok przedmiotów prywatnego użytku, przesyt zbędnych mebli i dekoracji. Co więcej, fotografują nieruchomości w takim stanie i wystawiają te zdjęcia jako oferty w internecie.

Tego typu problemy rozwiązują profesjonaliści oferujący usługę Home Staging - czyli przygotowania mieszkania do sprzedaży czy wynajmu. Zastosowanie niewielkich zabiegów pozwala na zwiększenie atrakcyjności nieruchomości, potrafi zwiększyć wartość transakcji nawet o 10%, a także przyśpieszyć moment dokonania stosownej transakcji. Usługi te są jeszcze unikatowym zjawiskiem na rynku, dostępne są między innymi w Lublinie i w Łodzi. 

Kluczowym czynnikiem, mającym wpływ na podejmowanie decyzji przez kontrahenta, jest zawsze pierwsze wrażenie. Jest ono podstawą sukcesu. Powoduje, że klient bierze pod uwagę nabycie właśnie tej nieruchomości lub zupełnie ją odrzuca. Co zatem warto wykonać? Z pola widzenia klienta należy usunąć wszelkie pamiątki rodzinne czy osobiste, naczynia, buty, zabawki dzieci, odzież, nadmierną ilość mebli (klientom raczej nie będzie odpowiadać przeciskanie się pomiędzy meblami, a przesyt w umeblowaniu może zaburzać postrzeganie potencjału dostępnej przestrzeni). Mieszkanie musi być generalnie posprzątane - od okien po podłogi. Bardzo ważne jest, by nie było kurzu. 

Klienci cenią minimalizm, gdyż widzą wtedy, że znajdą w mieszkaniu lub w domu miejsce dla siebie. Praktyka pokazuje, że w zagraconych nieruchomościach nie przebywają dłużej niż kilka minut i w rzeczy samej bardzo często pomijają takie nieruchomości w procesie podejmowania decyzji o zakupie. Praktyka pokazuje, że klienci preferują mieszkania jasne i doświetlone, z neutralnymi barwami, pachnące. 

Dobrze jest uprzyjemnić wnętrze bukietem kwiatów, a klientów przywitać kawą lub herbatą oraz ciastem z domowego wypieku. Oczywiście cukiernia też wchodzi w grę - chodzi o atmosferę wizyty. Rozmowa z potencjalnym nabywcą nie powinna wchodzić na tematy zbyt osobiste, z prezentacją poszczególnych członków rodziny i ich problemami. Co więcej, powinno się uważać na tematy natury religijnej czy politycznej. Dobrze jest rozmowę budować wokół tematu nieruchomości, podkreślając przy okazji zalety jej lokalizacji. 

W nieruchomościach takich jak kamienice częstym problemem są opinie sąsiadów na temat okolicy - wypowiedzi te, zwłaszcza osób starszych, mogą zniechęcać klientów do zakupu. Jeżeli już dojdzie do takiego spotkania nawet przez przypadek, klient może być narażony na wysłuchanie opowieści zupełnie niezgodnych z faktycznym stanem technicznym i ogólną kondycją nieruchomości. Czyli mówienie o popękanych ścianach w sytuacji gdy jest to wyłącznie popękanie tynku zewnętrznego może utrudniać sprzedaż. Tego typu informacje warto potwierdzać w zarządzie lub w administracji.