Dowiedz się od specjalistów jak kupić i sprzedać mieszkanie!

Jaki jest potencjał inwestowania w nieruchomości komercyjne?

17 listopada 2015

Rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce jest bardzo atrakcyjny z uwagi na wzrost gospodarczy. W porównaniu do lat ubiegłych ilość transakcji uległa zwiększeniu, wzrosły także ceny. Najbardziej atrakcyjne lokale komercyjne zlokalizowane są w Warszawie - z tym że Warszawa jest w czołówce inwestycji dokonywanych w Europie Środkowo - Wschodniej. Nie oznacza to, że nieruchomości komercyjnych nie należy nabywać w innych miastach - cena zakupu będzie w nich niższa, ale zysk także będzie mniejszy.

Kredyt zaciągany na nieruchomość komercyjną przez specjalistów od finansów osobistych jest traktowany jako "dobry kredyt": nawet po spłaceniu raty bankowej właściciel obiektu będzie wykazywał znaczny zysk (pod warunkiem, że ma już najemcę). Banki dość chętnie udzielają kredytu na tego typu nieruchomości. Biura i biurowce, powierzchnie pod centra handlowe, hale produkcyjne i magazynowe, a nawet mniejsze sklepy - na tego typu obiekty zawsze było i będzie zapotrzebowanie. 

Dla inwestorów nieruchomości komercyjne są dużo korzystniejsze niż lokale mieszkalne, które przynoszą mniejsze zyski. Prócz opcji z najmem można zarabiać na okazjach, które po remoncie lub nawet bez remontu są przeznaczane do dalszej sprzedaży w całości lub po części. Zdarzają się takie okazje, na których inwestor może zarobić podwójnie, ale to jest już kwestia szczęścia, a także umiejętności sprzedażowych. Bywa też tak, że mniej atrakcyjne lokale komercyjne wcale nie przynoszą dochodu, jedynie generują straty, a ich lokalizacja nie przekonuje potencjalnych najemców.

W miastach innych niż Warszawa stawki najmu nie powinny być wygórowane. Wszelka przesada nie będzie sprzyjać przyciąganiu najemców, którzy bardzo często kierują się nie tylko lokalizacją, ale i ceną. Doświadczeni najemcy, funkcjonujący długo na rynku, raczej zdecydują się na modną lokalizację i wysokie stawki, niż niski czynsz, ale wątpliwy potencjał powodzenia prowadzonej działalności. Przykładem może być doświadczenie jednej firmy, prowadzącej SPA. Firma ta zdecydowała się na przejęcie już istniejącego salonu, w wyremontowanym budynku, z bardzo klimatycznymi wnętrzami. SPA nie cieszyło się jednak popularnością, gdyż nie było takich udogodnień jak parking, a poza tym było położone z dala od modnych miejsc. Ponadto nerwowa atmosfera panująca w SPA z powodu braku klientek skutecznie odstraszała klientki, które z ciekawości docierały do SPA. Firma po pół roku podjęła ryzyko i przeniosła działalność w miejsce uznawane za atrakcyjne, a chociaż czynsz był zdecydowanie wyższy, to wysokie obroty zapewniały firmie zyski. W lokalu komercyjnym po SPA gospodarowało się chińskie centrum handlowe, ale to znowu nie pasowało do miejsca i bardzo szybko zrezygnowało z tej lokalizacji. Obecnie w lokalu działa sieciówka z branży fitness - przyjęła się świetnie, jest znakomicie wyposażona, ceny karnetów są bardzo korzystne (o 1/3 tańsze od karnetów oferowanych przez pobliskie modne centrum handlowe) i wszystko wskazuje, że jest to odpowiedni biznes w tym obiekcie.