Dowiedz się od specjalistów jak kupić i sprzedać mieszkanie!

Jakie są najczęstsze błędy popełniane przy sprzedaży nieruchomości?

17 listopada 2015

Właściciel nieruchomości podczas jej sprzedaży, jeśli nie ma doświadczenia w tego typu transakcjach, może popełnić szereg błędów, które w konsekwencji mają negatywny wpływ na cenę i czas sprzedaży, a także atmosferę samego przebiegu tej transakcji. Omówienie wybranych błędów pozwoli je zminimalizować, a przede wszystkim poniekąd podkreśli ich możliwość występowania, gdyż sprzedający nieruchomość bardzo często nie jest świadomy, że właśnie swym zachowaniem czy sposobem bycia odstrasza potencjalnych nabywców.

Zacząć należy od podstawowego błędu, jakim jest nadmierne okazywanie emocji. Z jednej strony jest to zrozumiałe, gdyż w nieruchomości pozostają wspomnienia i jest ona częścią życia właściciela, z drugiej - właścicielowi może się śpieszyć z podpisaniem umowy właściwej i może on wykazywać zdenerwowanie przy wizycie kolejnego potencjalnego najemcy. Z emocjami ścisły związek ma cena: bywa tak, że kwota wyjściowa nie jest spójna z sytuacją na rynku nieruchomości, a została ona ustanowiona na podstawie wyceny własnej. Nie można zgodzić się, że rezygnacja ze współpracy z pośrednikiem nieruchomości jest czymś niewłaściwym, gdyż są klienci, którzy poszukują ofert bez pośredników, a notariusz nie dopuści do sprzedaży, jeżeli jakikolwiek dokument będzie miał znamiona wadliwego. 

Sprzedający mieszkanie lub dom bardzo często nie radzą sobie z przygotowaniem ich do przyjęcia klientów i doprowadzenia do sprzedaży. Wplątywanie potencjalnych nabywców w historie rodzinne związywane z nieruchomością, jeśli nie jest ona historyczna, bywa nie na miejscu. Bałagan, brudne ściany, zabrudzone dywany czy panele, natłok dekoracji kradnący przestrzeń i wytwarzających chaos, porozrzucane zabawki i buty, wystające pranie z brudownika, kurz na meblach, brudne okna czy osłony okienne, jaskrawe kolory i mega wzory tapet czy fototapet - to wszystko wpływa na to, że klient może wejść i zaraz potem wyjść. 

Kawa, herbata, ciastka - taki mały gest, a pomijany: nieumiejętność stwarzania klimatu, w którym potencjalny nabywca poczuje się jak u siebie w domu może wynikać nie tylko z traktowania klientów jako przypadkowych przechodniów, ale i z myślenia, że może nie wypada czegoś takiego proponować. Tymczasem taki poczęstunek, kwiaty na stole i miły zapach mają ogromny wpływ na pierwsze wrażenie klientów. Nie ma co lekceważyć umiejętności wychwytywania przez nabywców tego, co w domu jest nienamacalne. 

Otoczenie zewnętrzne, mocno zaniedbane, nie sprzyja tego typu transakcjom. Jeżeli jest to dom jednorodzinny, to nieuporządkowany ogród lub uszkodzone ogrodzenie mogą mieć wpływ na obniżenie ceny. W przypadku mieszkań w kamienicach coraz częściej zdarza się, że inwestorzy zajmujący się sprzedażą mieszkań pod klucz na własny koszt dokonują remontów klatek schodowych i wymieniają bramy wjazdowe lub drzwi wejściowe, by klient odniósł wrażenie, że ma szansę na dokonanie znakomitego wyboru mieszkania w nieruchomości z potencjałem. Trendem jest wychodzenie z blokowisk i przenoszenie się do kamienic, które w większości przypadków dopiero wchodzą w fazę rewitalizacji.